2023. 3. 31(FRI) ~ 4. 9(SUN)

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SEOUL MOBILITY SHOW

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한국자동차연구원 / Korea Automotive Technology Institute

한국자동차연구원은 1990년 국내 자동차 산업 경쟁력 강화를 목표로 정부와 업체가 힘을 모아 설립된 이후 지난 33년간 자동차 핵심기술 연구개발, 기술 및 신뢰성 지원, 인력양성 등 다양한 역할을 수행하고 있습니다. 국내 자동차 기술연구의 기틀을 마련한 한국자동차연구원은 대한민국 자동차 산업의 혁신을 넘어 미래 모빌리티 산업의 생태계 형성에 주역으로 나아가고 있으며. 미래 산업 패러다임을 선도하고자 모빌리티 기술 대응 강화에 박차를 가하고 있습니다.

자동차 산업 R&D 역량 고도화를 통해 미래 자동차의 실현을 고도화하고 있는 한국자동차연구원은 원천기술과 고객중심의 ‘전략적 핵심 기술’ 을 개발하는 것과 산업융합원천기술 개발 사업 및 차세대 자동차 기술개발 사업 기획 등 국가 자동차 산업 기술에 대한 기획, 중소기업 200여 개사의 설계 기술 교육을 수행하고 있다.

Since its establishment in 1990 with the aim of strengthening the competitiveness of the domestic automobile industry, the Korea Automotive Technology Institute has been playing various roles for the past 33 years, including research and development of key automotive technologies, technology and reliability support, and manpower training. The Korea Automotive Research Institute, which laid the foundation for domestic automotive technology research, is taking the lead in forming the ecosystem of the future mobility industry beyond innovation in the Korean automobile industry. It is stepping up its response to mobility technology to lead the future industry paradigm.

The Korea Automotive Technology Institute is conducting next-generation automotive technology development and planning and design technology training for more than 200 small and medium-sized companies

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Company Information

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Booth No. - Brand’s Nations KOREA, REPUBLIC OF(대한민국)
Category Mobility Hardware (모빌리티 하드웨어)New Mobility (뉴모빌리티) Contact E-mail ehseo@katech.re.kr
  • 자율셔틀 인포테인먼트 기술개발 및 서비스 실증 기존 이동중심 자율셔틀을 벗어나 고부가가치 4차 산업혁명 융합산업 기반의 다목적 편의서비스(이동지원, 안전확보, 공간창출, 문화확산 등)를 위한 인포테인먼트 핵심기술 개발과 서비스 실증을 통한 수익창출형 자율주행 서비스 융합산업 개방형 생태계 조성 및 활성화 지원

    Development of Self-Shuttle Infotainment Technology and Demonstration of Service Development of Core Technology for Multi-Purpose Convenience Service

    제품 이미지1

    ○ 캐빈교체형 자율셔틀 공용섀시플랫폼 기술 개발
    [e-Corner 통합 모듈 및 제어 기술 개발]
    - 제한된 휠 사이즈 내에 고효율/고출력 구동성능을 확보한 인휠 모터 및 인버터 개발
    - 구동 인휠 모터와의 최적화된 레이아웃을 바탕으로 세계최초 드럼식 EMB(Electric Motor Brake) 시스템을 장착하여 안정적인 제동 성능 확보
    [캐빈교체형 공용섀시플랫폼 개발 및 통합제어기술 개발]
    - 독립된 e-Corner 모듈의 기동성 확보를 위한 최적화된 하우징 작동 공간 및 강인한 차체 강성을 위한 설계 기술 확보
    - 섀시 플랫폼과 캐빈과의 견고한 결합 기능성과 더불어 교체 용이성까지 고려한 체결 시스템 개발
    - e-Corner 모듈 전용 VCU 개발 및 안정적인 통신 네트워크 구축, 고전압 대응 Fault safety 기능 탑재를 통한 공용섀시플랫폼 통합제어기술 확보
    [캐빈교체형 공용섀시플랫폼 기반 자율주행기술 개발]
    - 플랫폼 단독 자율주행 기능 확보를 위한 저상플랫폼 기반 자율 주행 시스템 및 기술 개발
    - 다양한 서비스를 안정적으로 운행하기 위한 회피정지/비상정지를 비롯한 자율주행 안전관리기술 개발 및 검증 진행

    ○ 인포테인먼트 캐빈 및 캐빈 교체시스템 기술 개발
    [인포테인먼트 캐빈 디자인 및 제작]
    - 인포테인먼트 캐빈 디자인 요구사항 및 내‧외부 전문가 대상 디자인 품평회 의견을 바탕으로 인포테인먼트 캐빈 내‧외장 2D, 3D, CMF(Color, Material, Finish) 디자인 개발 및 제작
    [캐빈 교체시스템]
    - 사용자에 의해 호출(예약)된 서비스를 제공하기 위해 다목적 서비스 캐빈-섀시플랫폼 간 교체 자동화 시스템 설계 및 제작
    - 6개의 자유도를 가진 6축 다관절 로봇 2대의 협조 제어를 통한 고정밀 캐빈 교체 기술

    ○ Development of Common Chassis Platform Technology for Cabin Replacement Autonomous Shuttle
    [Development of e-Corner integrated module and control technology]
    - Development of In-Wheel Motor and Inverter with High-efficiency/High-Power Drive Performance within a Limited Wheel Size
    - Equipped with the world\'s first drum electric motor brake (EMB) system with optimized layout with drive in-wheel motors for reliable braking performance
    [Development of Cabin Replacement Public Chassis Platform and Integrated Control Technology]
    - Optimized housing operating space for mobility of independent e-Corner modules and design technology for robust body rigidity
    - Development of tightening system considering robust coupling between chassis platform and cabin as well as ease of replacement
    - Securing integrated control technology for public chassis platforms by developing VCU dedicated to e-Corner modules, establishing stable communication networks, and installing fault safety functions for high voltage
    [Development of self-driving technology based on public chassis platform]
    - Development of low-floor platform-based autonomous driving system and technology to secure platform-only autonomous driving function
    - Development and verification of autonomous driving safety management technology including avoidance stop/emergency stop for stable operation of various services

    ○ Development of Infotainment Cabin and Cabin Replacement System Technology
    [Infotainment Cabin Design and Production]
    - Development and production of Infotainment Cabin interior and exterior 2D, 3D, CMF (Color, Material, Finish) design based on Infotainment Cabin design requirements and internal and external experts\' opinions.
    [Cabin replacement system]
    - Design and build a multi-purpose service cabin-chassis platform-to-chassis replacement automation system to provide user-invoked (scheduled) services

  • 미래차 디지털 융합산업 실증플랫폼 구축 전 차종(소형승용 ~ 버스 등 상용차)에 고도화된 자율주행 디지털 융합 핵심부품을 탑재하여 기존 전용도로와 연계한 일반 시내도로 및 도심지 타운형 미래차 운행 실증 지원

    Future Car Digital Convergence Industry Demonstration Platform Demonstration of the operation of general roads and urban town-type future cars by installing core self-driving components.

    제품 이미지1

    ○ 실증 대상 지역
    - 대구광역시 내 연속적으로 이어진 대구테크노폴리스, 대구국가산업단지 및 달성2차산업단지, 수성알파시티 등을 연결하는 총 158km 구간
    - 산업부 규제샌드박스 지역(수성알파시티), 국토부 시범운행지구(대구테크노폴리스, 대구국가산업단지, 수성알파시티) 및 5G기반 자율주행 융합기술 실증플랫폼(대구테크노폴리스, 대구국가산업단지, 달성2차산업단지)를 포함
    - 다수의 인프라 및 통신망 구축을 통한 V2X 연계 미래차 디지털 융합지원 실증 테스트베드 구축
    ○ 디지털 융합지원 센터
    - 자율주행 융합기술 테스트베드 통합운영과 더불어 기업지원 및 자율 관제의 핵심 컨트롤 타워 역할 수행을 목적
    ○ 부품 및 시스템 실증
    - 실도로 환경에서의 고도화된 자율주행자동차 핵심부품의 실도로 실증을 통한 부품 안전성 평가 및 검증
    ○ 신기술 및 서비스 실증
    - 디지털 융합산업 기업지원 프로그램과 연계한 미래차 신기술/서비스 실증
    ○ 기업지원 및 기대효과
    - 미래차 전반에 대한 기업지원을 위한 개발 및 표준 프로세스(V-cycle) 구성
    - 수요 맞춤형 기업지원 프로그램 운영을 통한 국내 자동차산업 육성 및 글로벌 시장 선도

    ○ Areas subject to demonstration
    - A total of 158km section connecting Daegu Technopolis, Daegu National Industrial Complex, Dalseong Secondary Industrial Complex, and Suseong Alpha City, etc. that have continued continuously in Daegu Metropolitan City.
    - Including the Ministry of Industry\'s regulated sandbox area (Suseong Alpha City), the Ministry of Land, Infrastructure and Transport\'s pilot operation district (Daegu Technopolis, Daegu National Industrial Complex, Suseong Alpha City), and 5G-based autonomous driving convergence technology demonstration platform (Daegu Technopolis, Daegu National Industrial Complex, Dalseong Secondary Industrial Complex).
    - Establishment of a demonstration test bed for digital convergence support for future vehicles linked to V2X through the establishment of a number of infrastructure and communication networks.
    ○ Digital Convergence Support Center
    - The purpose of integrating the test bed of autonomous driving convergence technology, as well as serving as a key control tower for corporate support and autonomous control.
    ○ Demonstrate Parts and Systems
    - Component safety evaluation and verification through real road demonstration of advanced self-driving car core components in real road environment
    ○ Demonstrate new technologies and services
    - Demonstration of new technologies/services for future vehicles in connection with the digital convergence industry enterprise support program
    ○ Corporate Support and Expected Effects
    - Configuring a Development and Standard Process (V-cycle) for Enterprise Support across Future Vehicles
    - Fostering the domestic automobile industry and leading the global market through the operation of customized corporate support programs.

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